Estuvimos presentes en Madrid

Thursday, April 19, 2007 at 6:16 PM

El pasado 8 y 9 de Marzo asistimos al congreso OJOBuscador en Madrid. Este evento fue muy interesante para nosotros dado que nos dio la oportunidad de escuchar a los ponentes de distintos motores de búsqueda y dialogar con los webmasters acerca de sus principales inquietudes relacionadas con el posicionamiento en buscadores en español. Uno de los puntos que se mencionaron con frecuencia, tanto en las sesiones de posicionamiento como en las charlas informales, fue la desventaja de competir en el mercado SEO donde varias empresas utilizan métodos solapados que van en contra de las directrices oficiales de Google.

Entre las técnicas que hemos observado están las de generar dominios satélite o crear infinidades de páginas irrelevantes con el único objetivo de ganar tráfico en búsquedas que no están necesariamente relacionadas con el contenido del sitio. Otro fenómeno que hemos observado es la continua aparición de dominios que sólo tienen contenido procedente de afiliados sin aportar valor único o relevante.

Vamos a ser más severos con las técnicas previamente mencionadas, porque en Google consideramos que es muy importante no defraudar a los usuarios. Por otra parte, consideramos que la responsabilidad última de los contenidos de un sitio pertenece al webmaster, quien debe velar por su calidad y verificar que sus paginas tengan como finalidad primera satisfacer a los usuarios.

Con el propósito de mejorar la comunicación con la comunidad de webmasters, queremos anunciar que Google a partir de ahora estará presente y participará activamente en el Foro de Google para webmasters.

We were in Madrid

Last 8th and 9th of March we went to the OJOBuscador conference in Madrid. The event was very interesting for us since we had the chance to listen to presentations from the main search engines and to discuss with the webmasters their main concerns regarding Spanish search engine positioning. One key point mentioned frequently both in the SEO sessions and in the informal chats was the disadvantage of working in an SEO market where several companies use sneaky methods that go against the official Webmaster Guidelines.

There are some techniques such as generating satellite domains or creating thousands of irrelevant pages with the sole purpose of gaining traffic in search queries that are not always related to sites' content. Another phenomenon we have observed is the steady influx of domains which only have content from affiliate sites without adding any unique value or relevance.

We are going to be stricter against the techniques previously discussed, as we consider it is very important to avoid deceiving the users. Nevertheless, we think the ultimate responsibility for the contents of a website belongs to the webmaster, who should watch over the site quality and verify that the pages are made for the user.

Aiming to enhance communication with the webmaster community, we would like to announce that going forward Google will participate and monitor the Spanish Webmaster Discussion Forum.

Comments:

Congratulations! You've discovered botcoins, a new currency for webmasters! You can use botcoins for your daily searches, even without typing anything! (100 botcoins = 1 free search). To redeem your botcoins, simply find a Google Search Team member in person, hand over your botcoin certificate, and request your query. The Googler will then make the search for you. Note: Googler may ignore you or choose to search for a different phrase or topic if they are in a bad mood. And, currently no mining opportunities are provided for botcoins.